After the University of Erfurt and Erfurt University of Applied Sciences have regularly organised joint lecture series on current socially relevant topics in recent years, there will be a joint public lecture series from all of Erfurt's universities in cooperation with the city of Erfurt for the first time in the summer semester of 2024. It is entitled "Chancen und Risiken Künstlicher Intelligenz" (Opportunities and Risks of Artificial Intelligence) and will take place on eight dates from 6.15 pm to 7.45 pm in the Town Hall. Speakers from the University of Erfurt, the University of Applied Sciences Erfurt, the iba – Internationale Berufsakademie, the International University of Applied Sciences and the Health Medical University will shed light on various aspects of artificial intelligence (AI) from different scientific perspectives. The series of events will conclude in autumn with a panel discussion at which representatives from the universities will discuss with guests the role AI already plays in research and teaching.
All interested parties are cordially invited to attend. Admission to the talks is free. Please note, however, that the number of seats is limited to 180.
link to our programme(event poster for download // in German only)
Under the title "Nachgefragt: Was braucht eine zukunftsfähige Lehrer*innenbildung?" (Inquired: What does a sustainable teacher education need?), the following questions were answered in this lecture series: Do teachers need certain personality traits, the right genes, to be able to teach well? What does cooperation in school and university mean? How can one learn to conduct problem-solving classroom discussions? How do I recognise educational myths and why are they a problem? What relevance do aesthetic educational processes have in school, also beyond art lessons, and how can student teachers acquire competences to stimulate, accompany and reflect on these processes?
Please note: Some lectures are available as a stream on the Youtube channel UniErfurtLive.
12.04.22 | Professor Ernst Hany
Nachgefragt: Brauchen gute Lehrkräfte die richtigen Gene, die richtige Ausbildung oder die richtige Erfahrung?
19.04.22 | Professor Susanne Jurkowski
Nachgefragt: Wir sind zusammen groß – Toll, Ein Anderer Machts: Was bedeutet Kooperation in Schule und Hochschule?
26.04.22 | Julia Sgolik & Thorsten Ziegler
Nachgefragt: Warum digitale Medien für angehende Lehrkräfte wichtig(er) werden!
03.05.22 | Professor Sandra Tänzer
Nachgefragt: Hochschullernwerkstätten – Zumutung oder Ermutigung für Lehrende und Studierende?
10.05.22 | ProfessorEwald Terhart
Nachgefragt: Wird die Ausbildung von Lehrkräften über- und ihre Fortbildung unterschätzt?
17.05.22 | Professor Ulrike Stutz
Nachgefragt: Welche Relevanz haben ästhetische Bildungsprozesse in der Schule auch über den Kunstunterricht hinausgehend und wie können Lehramtsstudierende Kompetenzen erwerben, diese Prozesse anzuregen, zu begleiten und zu reflektieren?
24.05.22 | Professor Csaba Földes
Nachgefragt: Welche Konzepte einer (mehr)sprachsensiblen Lehrerbildung können eine Brücke zwischen der gesellschaftlichen Mehrsprachigkeit und dem monolingualen Habitus der Schule schlagen?
31.05.22 | Professor Manfred Lüders & Professor Heike Hahn
Nachgefragt: Wie kann man lernen, problemlösende Unterrichtsgespräche zu führen?
07.06.22 |Marcus Berger
Nachgefragt: Eigenaktives, selbstverantwortetes Lernen und zielgerichtete Lernprozesssteuerung – wie passt das zusammen? Problembasiertes Lernen als ganzheitliches didaktisches Konzept.
14.06.22 | Professor Johannes Bauer, Dr Eva Thomm & Professor Bernadette Gold
Nachgefragt: Wie erkenne ich eigentlich Bildungsmythen? Und warum sind sie ein Problem?
21.06.22 | Professor Alexander Gröschner & Dr Susi Klaß
Nachgefragt: Welche Rolle spielen ‚Kernpraktiken‘ in der Lehrerbildung? Überlegungen am Beispiel der Unterrichtsgesprächsführung.
download:
event poster (in German only)
In episode 6 of our science podcast "WortMelder", we talked to Professor Gerd Mannhaupt about what makes a good teacher, how Germany is doing in terms of digitisation in education, but also how schools will change in the course of digitisation and what the University of Erfurt can contribute to a future-proof school - in short: about "Digitalisierung in der Lehrerbildung".
In the summer semester of 2021, the University of Erfurt and the University of Applied Sciences will once again jointly organise a public lecture series - for Corona reasons as an online event. This time, the topic will be "Gardens: History, Form, Future" (Gärten: Geschichte, Gestalt, Zukunft) and is deliberately planned as a kind of supporting event for the BUGA 2021 in Erfurt.
An interdisciplinary approach has been chosen for the event, which opens up historical-philosophical, sociological, pedagogical, literary and natural science perspectives and also establishes local references to the topic. Experts from the university, the university of applied sciences and from institutions outside Erfurt are looking forward to discussing with the participants topics such as gardens in Epicurus or in the Bible, Baroque or Indian gardens, the role of Benary for horticulture, the urban gardening movement, the school garden or even the future of the garden in the city.
The organising team of Alexander Thumfart, Sandra Tänzer and Bettina Hollstein, says:
"We are very much looking forward to the varied programme and exciting learning experiences about a topic as significant in Erfurt's history and present as the garden."
The lecture series starts on 13 April and will then take place as a digital format every Tuesday from 6.15 to 7.45 pm. You will find the access link on this website shortly before each event.
Download:
18.05.2021: "Schulgarten als Lernort und Unterrichtsfach für Kinder" mit Katy Wenzel
29.06.2021: "Indien – Der Garten der Sinne" mit Sara Keller (Uni Erfurt)
13.07.2021: "Der Garten als gesellschaftspolitische Utopie" mit Alexander Thumfart (Uni Erfurt)
The lecture series in the Winter Term 2020/21 investigates teaching and learning in and about Judaism. All lectures will be available online via a Live Stream on YouTube on Tuesdays between 6 and 8 pm. Students may also join the corresponding StuFu-course. After the event, the lectures will be archived and can be accessed throughout the semester.
Download:
Cooperations
03.11.2020
Kurze Einführung zu Beginn der Veranstaltung (Claudia Bergmann // Benedikt Kranemann)
„Konzepte von Lehre und Bildung in der Hebräischen Bibel“ (Claudia D. Bergmann, Erfurt/Bochum)
Audio File
10.11.2020
“Education in the New Testament and Early Christianity” (Thomas R. Blanton IV, Erfurt /Chicago)
Link zur Aufzeichnung
17.11.2020
„Jüdische Feste und biblische Anamnese: Rituale als Bildungsorte“ (Benedikt Kranemann, Erfurt)
Link zur Aufzeichnung
24.11.2020
„Politische Philosophie und jüdische Perspektiven: Zur Dialektik der Emanzipation“ (Hannah Peaceman, Erfurt)
Link zur Aufzeichnung
01.12.2020
„Frauen als Rabbinerinnen in Geschichte und Gegenwart“ (Elisa Klapheck, Paderborn)
Link zur Aufzeichnung
08.12.2020
In dieser Veranstaltung beantworten Benedikt Kranemann und Claudia Bergmann die Fragen der Studierenden zu deren Hausarbeit bzw. Benotung
15.12.2020
„Die Synagoge als Gottesdienstgebäude und Lehrhaus aus der Sicht der frühen Christen“ (Daniel Greb, Erfurt)
Link zur Aufzeichnung
05.01.2021
„Jüdische Schulen in Deutschland“ (Sandra Anusiewicz-Baer, Berlin)
Link zur Aufzeichnung
12.01.2021
„Funktion und Gestalt heutiger Synagogen“ (Rabbiner Alexander Nachama, Erfurt)
Link zur Aufzeichnung
19.01.2021
„Die mittelalterliche Synagoge: Architektur und Nutzung“ (Simon Paulus, Braunschweig)
Link zur Aufzeichnung
26.01.2021
„Is education good for Jewish girls?“ (Judith Frishman, Leiden)
Link zur Aufzeichnung
02.02.2021
„Nur Abraham und Sara? Das Bild vom Judentum in der evangelischen Kirche mit Kindern“ (Dirk Schliephake, Hildesheim)
Link zur Aufzeichnung
09.02.2021
„‘Vollständige Gleichberechtigung und Gleichverpflichtung‘: Die jüdisch-christliche Simultanschule in Lengsfeld“ (Juliane Irma Mihan, Leer)
"Die Alte Synagoge Erfurt. Von der mittelalterlichen "Judenschule" zum modernen Museum“ (Maria Stürzebecher, Erfurt)
Link zur Aufzeichnung
16.02.2021
„Musik bildet: Jüdische Komponisten wiederentdecken“ (Jascha Nemtsov, Potsdam/Weimar)
entfällt
Take a look at our recorded lecture series on YouTube: