Faculty of Education

LINKED - Music Learning in Postdigital Communities

The collaborative project MuBiTec addresses the special educational potential that results from the mediamorphosis of artistic-musical practice in the context of digital mobile technologies.

Duration
12/2017 - 03/2021

Funding
Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) :
359 000 Euro

Project management

Prof. Dr. Verena Weidner
Inhaberin der Professur für Musik und ihre Didaktik (Faculty of Education)

The collaborative project MuBiTec addresses the special educational potential that results from the mediamorphosis of artistic-musical practice in the context of digital mobile technologies. In three partial studies, it will be asked how mobile digital culture is constituted socially and technologically, which special aesthetic categories are emerging in artistic practices and which specific forms of musical learning and music-related competence development occur in informal or non-formal settings. The aim of the collaborative project is the empirically based development of a theoretical model of specific educational processes in the context of digital music practice with mobile technologies.

The partial study LINKED investigates musical education processes under the conditions of digitally networked mobile technologies. The starting point is the Ableton Link technology, with which any mobile technology can be integrated into non-hierarchical WLAN networks. The focus is on the question of how and under what conditions musical processes of subjectivation take shape in the context of digitally networked community.

The aims of the project are:
(a) the reconstruction of the concepts of subject, community, music and instrument (technology) within digital practice,
(b) the investigation of the situational conditions of postdigital communities and the discursive constructions of human and non-human actors that emerge within them; and 
(c) the analysis of the relevant forms of self-understanding.

The results of the partial study will be incorporated into an empirically based model of specific educational processes in the context of digital music practices with mobile technologies.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Publications

  • Weidner, V./Haenisch, M./Stenzel, M./Godau, M. (i.E.): Adressierungspraktiken in der Ableton Link-Community – ein (cyber-)ethnographischer Zugang, in: M. Ahlers & B. Jörissen (Hrsg.): MusikmachDinge und ihre Praktiken (Arbeitstitel). Münster/New York: Waxmann.
  • Godau, M./Weidner, V. (2020): Digitales Bandmusizieren mit Ableton Link. Potenziale und Einsatzmöglichkeiten einer neuen Technologie für den Musikunterricht, in: Praxis des Musikunterrichts 142, S. 68-73. 
  • Godau, M., Eusterbrock, L., Haenisch, M., Hasselhorn, J., Knigge, J., Krebs, M., Rolle, C., Stenzel, M. & Weidner, V. (2019). MuBiTec - Musikalische Bildung mit mobilen Digitaltechnologien. In Jörissen, B., Kröner, S. & Unterberg, L. (Hrsg.): Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. München: kopaed, S. 63-84
  • Jörissen, Benjamin, Schmiedl, Friederike, Möller, Elke & Unterberg, Lisa (Research Group DiKuBi-Meta, Subproject 1), Godau, Marc, Eusterbrock, Linus, Fiedler, Daniel, Haenisch, Matthias, Hasselhorn, Johannes, Knigge, Jens, Krebs, Matthias, Nagel, Melanie, Rolle, Christian, Stenzel, Maurice & Weidner, Verena (Research Group MuBiTec) (2019): Digitalization and arts education – Newempirical approaches. In: Rat für Kulturelle Bildung (Hrsg.): Contemporary Research Topics on Arts Education. German-Dutch Perspectives (S.22-29). Rat für Kulturelle Bildung e. V.: Essen.
  • Weidner, V., Stenzel, M., Haenisch, M. & Godau, M. (2019). „…like being in a band baby!!!“ Postdigitale Semantiken und diskursive Strategien in der Onlinekommunikation um Ableton Link. In Weidner, V. & Rolle, C. (Hrsg.): Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung, Musikpädagogische Forschung Band 40. Münster: Waxmann, S. 263-278

Poster

  • "LINKED - Music learning in Postdigital Communities“; Netzwerktagung Digitalisierung in der Kulturellen Bildung, 28.6.-29.6.2018 in Nürnberg
  • „»…and the winner will be the app that last changes the tempo« - Semantiken der Demokratisierung und Renaturalisierung des Musikmachens mit Ableton Link“; Jahrestagung Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung 2018, 27.9.-29.9.2018 in Würzburg
  • "LINKED - Music learning in Postdigital Communities“; Research in Music Education (RiME), 23-26.4.2019 in Bath, UK

Conference Contributions

  • Rolle, C./Knigge, J./Weidner, V./Krebs, M./Godau, M./Haenisch, M./Stenzel, M./Friedemann, S./Eusterbrock, L./Fiedler, D./Lehmann-Wermser, A./Mantie, R. (2021). Challenges to music education research in the post-digital age. How mobile technologies change music practices. Symposium bei der RIME (online).
  • Rolle, C./Knigge, J./Weidner, V./Krebs, M./Godau, M.&Haenisch, M./Stenzel, M./Friedemann, S./Eusterbrock, L./Fiedler, D./Lehmann-Wermser, A./Mantie, R. (2020). Forschungsansätze im Dialog. Zum Verhältnis unterschiedlicher theoretischer und methodischer Zugänge zu musikalischer Bildung mit Digitaltechnologien. Symposium bei der Jahrestagung des Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung, Hochschule für Musik Mainz (online).
  • Rolle, C./Knigge, J./Weidner, V./Krebs, M./Godau, M.&Haenisch, M./Stenzel, M./Friedemann, S./Eusterbrock, L./Fiedler, D. (2020). Digitisation and music in cultural education. Research in Germany and comments from France and Poland. Panel bei der Konferenz Music, Media, Arts Education der Genshagen-Stiftung (online).
  • "LINKED - Musikalische Bildung in postdigitalen Gemeinschaften“; Netzwerktagung Digitalisierung in der Kulturellen Bildung, 28.6.-29.6.2018 in Nürnberg
  • "LINKED - Musikalische Bildung in postdigitalen Gemeinschaften“; Netzwerktagung Digitalisierung in der Kulturellen Bildung, 26.9.-27.9.2019 in Nürnberg
  • "Becoming LINKed – Processes of Subjectivation in online communication about digital networked musicking“; Music in the Disruptive Era: the Digital, the Internet and Beyond, 14.12.-16.12.2019 in Lucca, IT
  • “Rollenerwartungen als Aspekt der Subjektadressierung bei Link-Jams“, Netzwerktagung Digitalisierung in der Kulturellen Bildung, 18.6.-19.6.2018; Online-Konferenz