Ehemaliger Projektmitarbeiter
(zusammen mit Volker Heenes) Jacopo Strada’s Magnum ac Novum Opus: A Sixteenth-Century Corpus of Ancient Numismatics, Petersberg 2022.
'Urbanissime Strada': Jacopo Strada and Cultural Patronage at the Imperial Court, Leiden 2019.
Jacopo Strada and Cultural Patronage at The Imperial Court: The Antique as Innovation, Vol. 2, Leiden 2019. https://brill.com/downloadpdf/title/35818.
‘A House for All Sorts of People‘: Jacopo Stradaʼs Contacts With Italian Heterodox Exiles, in: Cornel Zwierlein, Vincenzo Lavenia (Hrsg.): Fruits of Migration. Heterodox Italian Migrants Preparing Baroque Culture in Northern Europe 1550–1620, Leiden 2018, S. 178–231.
‘Adeste Musae, Maximi Proles Jovis!‘: Functions of, and Sources for the Emperor Maximilian II’s Lustschloß Neugebäude, in: Sylva Dobalová, Ivan P. Muchka (Hrsg): Looking for Leisure. Court Residences and their Satellites, 1400–1700 [Colloquium of the ESF Research Networking Programme PALATIUM, Prague 5-7 June 2014], Prag 2017, S. 164–180. http://www.courtresidences.eu/uploads/publications/Leisure2017.pdf.
An Example of Italian Genius Abroad? The Church of Saint-Didier at Asfeld, in: Un palazzo in forma di parole. Scritti in onore di Paolo Carpeggiani, Mailand 2016, S. 278–289.
‘Et anchora mi truova di molte belle cose...‘: l’uso dei disegni giulieschi raccolti da Jacopo Strada, in: Ugo Bazzotti (Hrsg.): Giulio Romano e l’arte del Cinquencento, Modena 2014, S. 155–172.
Taste and Thought: Jacopo Strada and the Development of a Cosmopolitan Court, in: Lubomír Konečný, Štěpán Vácha, Beket Bukovinská (Hrsg.): Hans von Aachen in Context. Proceedings of the International Conference, Prag 22.–25. September 2010, Prag 2012, S. 171–178.
gemeinsam mit Duncan Bull, Willem de Ridder: Les portraits de Jacopo et Ottavio Strada par Titien et Tintoret, in: Titien, Tintoret, Véronèse: Rivalités à Venise, 2009, S. 200–213.
Samuel Quicchebergs Inscriptiones vel tituli theatri amplissimis: uitgangspunten en achtergronden van de encyclopedische verzameling in de zestiende eeuw, in: Ellinoor Bergvelt, Debora J. Meijers, Mieke Reinders (Hrsg.): Kabinetten, galerijen en musea: Het verzamelen en presenteren van naturalia en kunst van 1500 tot heden, Heerlen/Zwolle 2005, S. 43–68.
Le rôle de Strada comme éditeur du Settimo Libro de Serlio/ Le catalogue d’éditeur de Jacopo Strada/ L’édition des Commentaires de César par Jacopo Strada/ La lettre d’Ottavio Strada à son père, in: Sylvie Deswarte-Rosa (Hrsg.): Sebastiano Serlio à Lyon. Architecture & Imprimerie, Bd. 1, Lyon 2004, S. 176–193.
Adam Frans van der Meulen en het beleg van Maastricht, in: Odile Bordaz, et. al. (Hrsg.): D’Artagnan, gevallen voor Maastricht, Maastricht 2003.
Dirk Jacob Jansen: La famiglia Strada e il suo ruolo nella difffusione delle invenzioni meccaniche nel Rinascimento, in: Vittorio Marchis, Luisa Dolza (Hrsg.): L’Album Fiorentino: I disegni tecnici di Ottavio Strada, Roma 2002, S. 37–70. [mit Einführungen von Thomas DaCosta Kaufmann und Dirk Jacob Jansen].
The Case for Strada as an Imperial Architect, in: Lubomír Konečný, Beket Bukovinská, Ivan Muchka (Hrsg.): Rudolf II, Prague and the World, Prag 1998, S. 229–23.3.
Princeton Index of Christian Art: The Utrecht Copy, in: Visual Resources 13 (1998), S. 253–284.
Strada, Jacopo, in: The Dictionary of Art, London 1996.
Antiquarian Drawings and Prints as Collector’s Items, in: Journal of the History of Collections 6 (1994), S. 181–188.
Antonio Agustín and Jacopo Strada, in: Michael Crawford (Hrsg.): Antonio Agustín between Renaissance and Counter-Reform [ Acts of the Colloquium, The Warburg Institute, University of London, March 1990], London 1993, S. 211–245.
Rezension zu Hilda Lietzmann: Das Neugebäude in Wien. Sultan Süleymans Zelt - Kaiser Maximilians II. Lustschloss, München/Berlin 1987, in: The Burlington Magazine 130 (1988). S. 376–377.
Samuel Quicchebergs Inscriptiones: De encyclopedische verzameling als hulpmiddel voor de wetenschap, in: Ellinoor Bergvelt, Debora J. Meijers, Mieke Reinders (Hrsg.): Verzamelen: Van rariteitenkabinet tot kunstmuseum, Heerlen 1993, S. 57–76.
The Instruments of Patronage: Jacopo Strada at the Court of Maximilian II. A Case Study, in: Friedrich Edelmayer, Alfred Kohler (Hrsg.): Kaiser Maximilian II.: Kultur und Politik im 16. Jahrhundert, München/Wien 1992, S. 182–202.
Jacopo Strada’s Antiquarian Interests: A Survey of his Musaeum and its Purpose, in: Xenia: Semestrale di Antichità 21 (1991), S. 59–76.
‘Quanta Roma fuit, ipsa ruina docet‘. Kunstenaars en archeologen in het Rome van de Renaissance, in: Incontri: Rivista di studi Italo-nederlandesi 5 (1990), S. 53–75.
Jacopo Strada antiquario mantovano e la fortuna di Giulio Romano, in: Giulio Romano [Atti del Convegno Internazionale di Studi su Giulio Romano e l’espansione europea del Rinascimento (Accademia Nazionale Virgiliana, Oktober 1989)], Mantova 1989, S. 361–374.
Der Mantuaner Antiquarius Jacopo Strada, in: Fürstenhöfe der Renaissance. Giulio Romano und die klassische Tradition, Wien 1989, S. 308–322.
einige Katalogtexte in: Giulio Romano [exhibition catalogue Palazzo del Te - Palazzo Ducale, Mantua, 1. September bis 12. November 1989], Mailand 1989, 332–334, 379, 464.
Jacopo Strada editore del Settimo Libro, in: Christof Thoenes (Hrsg.): Sebastiano Serlio [Sesto seminario Internazionale di Storia dell’Architettura, Centro Internazionale di Studi di Architettura ‘Andrea Palladio’, Vicenza 31. August bis 4. September 1987], Mailand 1989, S. 207–215.
‘Il Governo di Famiglia‘. Toscane onder het huis Habsburg-Lotharingen, in: Florence 1737–1914, Kunstlicht 10 (1989), Nr. 2–3, S. 8–16.
Gli strumenti del mecenatismo: Jacopo Strada alla corte di Massimiliano II, in: Cesare Mozzarelli (Hrsg.): Familia del Principe e famiglia aristocratica [Atti del seminario di studi, Urbino (September 1985)], Rom 1988, S. 711–743.
Example and Examples. The Potential Influence of Jacopo Strada on the Development of Rudolphine Art, in: Prag um 1600: Beiträge zur Kunst und Kultur am Hofe Rudolfs II [Acts of the international congress in Prague, Juni 1987], Freren 1988, S. 132–146.
Jacopo Strada et le commerce d’art, in: Revue de l’Art 77 (1987), S. 11–12.
Einige Katalogtexte in: Oude tekeningen van het Prentenkabinet der Rijksuniversiteit te Leiden, Gravenhage/Amsterdam 1985, S. 119–123.
Het Stadhouderlijk Kwartier in de 17de eeuw/ Het Stadhouderlijk Hof in de achttiende eeuw, in: Marieke Spliethoff, Robert Jan van Pelt (Hrsg.): Het Binnenhof: Van grafelijke residentie tot regeringscentrum, Dieren 1984, S. 57–69/ S. 119–136.
Jacopo Strada (1515–1588). ‘Antiquario della Sacra Cesarea Maestà‘, in: Leids Kunsthistorisch Jaarboek I (1982), S. 57–59.
Für ein vollständiges CV und eine Übersicht aller Publikationen und Ausstellungen, sehe https://independent.academia.edu/DirkJacobJansen, unter "CV".