Dr. phil. Eva Thomm

  • "Algorithm Literacy und Sourcing-Kompetenz in außerschulischen Bildungssettings (AlLiS)", BMBF
  • "Zielgruppengerechte Kommunikation wissenschaftlicher Unsicherheit in multiplen Krisen (UncertainTEAM)", BMBF

  • Gold, B., Thomm, E., & Bauer, J. (2023). Using the Theory of Planned Behaviour to predict preservice teachers' preferences for scientific sources. British Journal of Educational Psychology, e12643. https://doi.org/10.1111/bjep.12643
  • Asberger, J., Futterleib, H., Thomm, E., & Bauer, J. (2022). Wie erkennt man Bildungsmythen? Sieben Heuristiken zum Selbsthinterfragen und Weitersagen. In G. Steins, B. Spinath, S., Dutke, M. Roth, & M. Limbourg (Hrgs.). Mythen, Fehlvorstellungen, Fehlkonzepte und Irrtümer in Schule und Unterricht (S. 3-26). Springer.
  • Bromme, R., Mede, N., Thomm, E., Kremer, B., & Ziegler, R. (2022). An anchor in troubled times: Trust in science before and within theCOVID-19 pandemic. PLoS ONE 17(2), e0262823. doi.org/10.1371/journal.pone.0262823Thomm, E., Gold, B., Betsch, T. & Bauer, J. (2021). When preservice teachers’ prior beliefs contradict evidence from educational research. British Journal of Educational Psychology, e12407. doi.org/10.1111/bjep.1247
  • Thomm, E., Gold, B., Betsch, T. & Bauer, J. (2021). When preservice teachers’ prior beliefs contradict evidence from educational research. British Journal of Educational Psychology, 91(3), e12407. doi.org/10.1111/bjep.12407
  • Barzilai, S., Thomm, E., & Shlomi-Elooz, T. (2020). Dealing with disagreement: The roles of topic familiarity and disagreement explanation in reasoning about conflicting expert claims and sources. Learning and Instruction, 69. doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101367 [ausgezeichnet mit dem EARLI Outstanding Publication Award 2021]
  • Thomm, E., Barzilai, S., & Bromme, R. (2017). Why do experts disagree? The role of conflict topics and epistemic perspectives in conflict explanations. Learning and Instruction, 52, 15-26. doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.03.008
  • Thomm, E. & Bromme, R. (2016). How source information shapes lay interpretations of science conflicts: Interplay between sourcing, conflict explanation, source evaluation, and claim evaluation. Reading and Writing, 29. 1629-1652. doi.org/10.1007/s11145-016-9638-8

Publikationen

Gutachterin: 

  • Discourse Processes
  • Educational Psychologist
  • Educational Psychology Review
  • Instructional Science
  • Journal of the Learning Sciences
  • Learning and Individual Differences
  • Lehrerbildung auf dem Prüfstand
  • Metacognition and Learning
  • Media and Communication
  • Reading and Writing
  • Science Communication
  • Science Education
  • PLOS One
  • Psychology Learning and Teaching
  • Teaching and Teacher Education
  • Thinking and Reasoning
  • Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
  • Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology

Assoziierte Herausgeberin: 

  • Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology (01/2023-01/2025)

  • Erfurter Open Science Initiative (EFOSI)
  • Center for Empirical Research in Economics and Behavioral Science (CEREB)
  • European Association of Research in Learning and Instruction (Earli)
  • Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF)
  • Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)

Akademischer Werdegang

  • seit Oktober 2019 Akademische Rätin an der Professur für Bildungsforschung und Methodenlehre, Universität Erfurt
  • 2017 – 2019 wissenschaftliche Mitarbeiterin (Postdoc) an der Professur für Bildungsforschung und Methodenlehre, Universität Erfurt
  • 2009 – 2016 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Westfälischen Wilhelms-Universität Münster

Ausbildung

  • 2013 Promotion (Dr. phil) zu dem Thema "Whom to ask? Whom to trust? Exploring Laypersons' Capacities to Cope with the Division of Cognitive Labor", Fachgebiet Psychologie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
  • 2009 Diplom Psychologie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster