
- "Algorithm Literacy und Sourcing-Kompetenz in außerschulischen Bildungssettings (AlLiS)", BMBF
- "Zielgruppengerechte Kommunikation wissenschaftlicher Unsicherheit in multiplen Krisen (UncertainTEAM)", BMBF
- Gold, B., Thomm, E., & Bauer, J. (2023). Using the Theory of Planned Behaviour to predict preservice teachers' preferences for scientific sources. British Journal of Educational Psychology, e12643. https://doi.org/10.1111/bjep.12643
- Asberger, J., Futterleib, H., Thomm, E., & Bauer, J. (2022). Wie erkennt man Bildungsmythen? Sieben Heuristiken zum Selbsthinterfragen und Weitersagen. In G. Steins, B. Spinath, S., Dutke, M. Roth, & M. Limbourg (Hrgs.). Mythen, Fehlvorstellungen, Fehlkonzepte und Irrtümer in Schule und Unterricht (S. 3-26). Springer.
- Bromme, R., Mede, N., Thomm, E., Kremer, B., & Ziegler, R. (2022). An anchor in troubled times: Trust in science before and within theCOVID-19 pandemic. PLoS ONE 17(2), e0262823. doi.org/10.1371/journal.pone.0262823Thomm, E., Gold, B., Betsch, T. & Bauer, J. (2021). When preservice teachers’ prior beliefs contradict evidence from educational research. British Journal of Educational Psychology, e12407. doi.org/10.1111/bjep.1247
- Thomm, E., Gold, B., Betsch, T. & Bauer, J. (2021). When preservice teachers’ prior beliefs contradict evidence from educational research. British Journal of Educational Psychology, 91(3), e12407. doi.org/10.1111/bjep.12407
- Barzilai, S., Thomm, E., & Shlomi-Elooz, T. (2020). Dealing with disagreement: The roles of topic familiarity and disagreement explanation in reasoning about conflicting expert claims and sources. Learning and Instruction, 69. doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101367 [ausgezeichnet mit dem EARLI Outstanding Publication Award 2021]
- Thomm, E., Barzilai, S., & Bromme, R. (2017). Why do experts disagree? The role of conflict topics and epistemic perspectives in conflict explanations. Learning and Instruction, 52, 15-26. doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.03.008
- Thomm, E. & Bromme, R. (2016). How source information shapes lay interpretations of science conflicts: Interplay between sourcing, conflict explanation, source evaluation, and claim evaluation. Reading and Writing, 29. 1629-1652. doi.org/10.1007/s11145-016-9638-8
Gutachterin:
- Discourse Processes
- Educational Psychologist
- Educational Psychology Review
- Instructional Science
- Journal of the Learning Sciences
- Learning and Individual Differences
- Lehrerbildung auf dem Prüfstand
- Metacognition and Learning
- Media and Communication
- Reading and Writing
- Science Communication
- Science Education
- PLOS One
- Psychology Learning and Teaching
- Teaching and Teacher Education
- Thinking and Reasoning
- Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
- Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology
Assoziierte Herausgeberin:
- Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology (01/2023-01/2025)
Akademischer Werdegang
- seit Oktober 2019 Akademische Rätin an der Professur für Bildungsforschung und Methodenlehre, Universität Erfurt
- 2017 – 2019 wissenschaftliche Mitarbeiterin (Postdoc) an der Professur für Bildungsforschung und Methodenlehre, Universität Erfurt
- 2009 – 2016 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Westfälischen Wilhelms-Universität Münster
Ausbildung
- 2013 Promotion (Dr. phil) zu dem Thema "Whom to ask? Whom to trust? Exploring Laypersons' Capacities to Cope with the Division of Cognitive Labor", Fachgebiet Psychologie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
- 2009 Diplom Psychologie, Westfälische Wilhelms-Universität Münster