Prof. Dr. Inga Glogger-Frey

inga.frey@uni-erfurt.de

Inhaberin der Professur für Bildungspsychologie (Fachgebiet Psychologie)

Contact

C23 - Mitarbeitergebäude 1 / Raum 815

Office hours

Sprechstunde (online, via WebEx)
https://uni-erfurt.webex.com/meet/inga.frey
mittwochs 13-14 Uhr, bitte vorab per E-Mail anmelden

Visiting address

Campus
Nordhäuser Str. 63
99089 Erfurt

Mailing address

Universität Erfurt
Erziehungswissenschaftliche Fakultät
Fachgebiet Psychologie
Postfach 90 02 21
99105 Erfurt

Fachgebietssprecherin (Fachgebiet Psychologie)

Contact

C23 - Mitarbeitergebäude 1 / Raum 815

Visiting address

Campus
Nordhäuser Str. 63
99089 Erfurt

Mailing address

Universität Erfurt
Erziehungswissenschaftliche Fakultät
Fachgebiet Psychologie
Postfach 90 02 21
99105 Erfurt

Prof. Dr. Inga Glogger-Frey

Hier geht es zu den Seiten der Bildungspsychologie.

Vita

Seit 03/2021 Professur für Bildungspsychologie, Universität Erfurt
2012-2021 Akademische Rätin am Lehrstuhl für Pädagogische und Entwicklungspsychologie, Institut für Psychologie, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
2015 Forschungsaufenthalt in HarvardX, Harvard University, USA
2009 - 2012 Vertretung einer akademischen Ratsstelle am Lehrstuhl Pädagogische und Entwicklungspsychologie (Prof. Dr. Alexander Renkl), Promotion (2012)
2008 - 2009 Lehrbeauftragte an der Pädagogischen Hochschule Freiburg
2007 - 2009 Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Lehrstuhl Pädagogische und Entwicklungspsychologie, Universität Freiburg
2006 Praktikum in Kamerun am Centre polyvalent de formation de Mbo, und World Model United Nations Konferenz in Peking, China
2003 Forschungspraktikum am Memory Disorders Research Center und Graduate Studies, Behavioral Neuroscience, Boston University, USA
1999 - 2006 Studium der Diplom-Psychologie, Universität Koblenz-Landau, Campus Landau (Pfalz), Stipendiatin des Cusanuswerks (2001-2006)

Funktionen und Mitgliedschaften

Publikationen

Ausgewählte Publikationen

Ausgewählte Publikationen

Nückles, M., Roelle, J., Glogger-Frey, I., Waldeyer, J. & Renkl, A. (2020). The self-regulation-view in writing-to-learn: Using journal writing to optimize cognitive load in self-regulated learning. Educational Psychology Review. doi:10.1007/s10648-020-09541-1

Glogger-Frey, I., Deutscher, M. & Renkl, A. (2018). Student teachers' prior knowledge as prerequisite to learn how to assess pupils' learning strategies. Teaching and Teacher Education, 76, 227–241. doi:10.1016/j.tate.2018.01.012

Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., ... Südkamp, A. (2018). Teachers’ assessment competence: Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model. Journal of Teaching and Teacher Education, 76, 181–193. doi:10.1016/j.tate.2017.12.001

Glogger-Frey, I., Fleischer, C., Grüny, L., Kappich, J. & Renkl, A. (2015). Inventing a solution and studying a worked solution prepare differently for learning from direct instruction. Learning and Instruction, 39, 72–87. doi:10.1016/j.learninstruc.2015.05.001

Blomberg, G., Sherin, M. G., Renkl, A., Glogger, I. & Seidel, T. (2014). Understanding video as a tool for teacher education: Investigating instructional strategies integrating video to promote reflection. Instructional Science, 42, 443–463. doi: 10.1007/s11251-013-9281

Glogger, I., Schwonke, R., Holzäpfel, L., Nückles, M. & Renkl, A. (2012). Learning strategies assessed by journal writing: Prediction of learning outcomes by quantity, quality, and combinations of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 104, 452-468. doi:10.1037/a0026683

Vollständige Publikationsliste

Journal Artikel

Meier, J. M., Hesse, P., Abele, S., Renkl, A., & Glogger‐Frey, I. (2024). Video‐based modeling examples and comparative self‐explanation prompts for teaching a complex problem‐solving strategy. Journal of Computer Assisted Learning, 1-19. https://doi.org/10.1111/jcal.12991

Zeeb, H., Bürgermeister, A., Saalbach, H., Renkl, A., & Glogger-Frey, I. (2024). Effects of a digital support tool on student teachers’ knowledge about, assessment of, and feedback on self-regulated learning [Effekte eines digitalen Unterstützungstools auf das Wissen über die Einschätzung von und das Feedback zu selbstreguliertem Lernen bei angehenden Lehrkräften]. Unterrichtswissenschaft, 52(1), 93–115. https://doi.org/10.1007/s42010-023-00184-z

Loibl, K., Leuders, T., Glogger-Frey, I., & Rummel, N. (2024). CID: a framework for the cognitive analysis of composite instructional designs. Instructional Science. https://doi.org/10.1007/s11251-024-09665-9 SharedIt link

Glogger-Frey, I., Bürgermeister, A., & Saalbach, H. (2023). Ein digitales Tool zur Unterstützung von formativem Peer-Feedback bei Lehramtsstudierenden. Formatives Assessment, 171-184. https://doi.org/10.31244/9783830997498

Tannert, S., Eitel, A., Marder, J., Seidel, T., Renkl, A., & Glogger-Frey, I. (2023). How can signaling in authentic classroom videos support reasoning on how to induce learning strategies? Frontiers in Education, 8, 974696. https://doi.org//10.3389/feduc.2023.974696

Udvardi-Lakos, N., Endres. T., Glogger-Frey, I., & Renkl, A. (2023). Engaging in writing to learn – Increasing the motivation during a long-term self-regulated learning training. Frontiers in Education, 7, 1067347. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1067347

Glogger-Frey, I., Treier, A. K., & Renkl, A. (2022). How preparation-for-learning with a worked versus an open inventing problem affect subsequent learning processes in pre-service teachers. Instructional Science, 1-23. https://doi.org/10.1007/s11251-022-09577-6 Download-Link: https://rdcu.be/cJ4JA

Meier, J., Spliethoff, L., Hesse, P., Abele, S., Renkl, A., & Glogger-Frey, I. (2022). Promoting car mechatronics apprentices’ diagnostic strategy with modeling examples: Development and evaluation of a simulation-based learning environment. Studies in Educational Evaluation, 72, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101117

Bürgermeister, A., Glogger-Frey, I., & Saalbach, H. (2021). Supporting peer Feedback on learning Strategies: Effects on self-efficacy and feedback quality. Psychology Learning & Teaching, 20(3), 383–404. https://doi.org/10.1177/14757257211016604

Kubik, V., Glogger-Frey, I., & Gaschler, R. (2021). PLAT 20(3) 2021: Promoting self-regulated Learning: Training, feedback, and addressing teachers’ misconceptions. Psychology Learning & Teaching, 20(3), 306–323. https://doi.org/10.1177/14757257211036566

Kollmer, J., Hosp, T., Glogger‐Frey, I., Renkl, A., & Eitel, A. (2021). Adjunct aids and signals support online learning from multiple representations. Journal of Computer Assisted Learning, 37(1), 172-182. https://doi.org/10.1111/jcal.12477

Nückles, M., Roelle, J., Glogger-Frey, I., Waldeyer, J. & Renkl, A. (2020). The self-regulation-view in writing-to-learn: Using journal writing to optimize cognitive load in self-regulated learning. Educational Psychology Review. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09541-1

Glogger-Frey, I., Herppich, S. & Seidel, T. (Hrsg. der Special Section) (2018). Linking teachers' professional knowledge and teachers' actions: Judgment processes, judgments and training. Teaching and Teacher Education, 76, 176–180. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.08.005

Glogger-Frey, I., Deutscher, M. & Renkl, A. (2018). Student teachers' prior knowledge as prerequisite to learn how to assess pupils' learning strategies. Teaching and Teacher Education, 76, 227–241. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.01.012

Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., ... Südkamp, A. (2018). Teachers’ assessment competence: Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model. Journal of Teaching and Teacher Education, 76, 181–193. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.12.001

Glogger-Frey, I., Ampatziadis, Y., Ohst, A. & Renkl, A. (2018). Future teachers' knowledge about learning strategies: Misconcepts and knowledge-in-pieces. Thinking Skills and Creativity, 28, 41–55. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.02.001

Glogger-Frey, I., Gaus, K. & Renkl, A. (2017). Learning from direct instruction: Best prepared by several self-regulated or guided invention activities? Learning and Instruction, 51, 26-35. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.11.002

Magner, U. I. E., Glogger, I. & Renkl, A. (2016). Which features make illustrations in multimedia learning interesting? Educational Psychology, 36, 1603-1620. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.933177

Glogger-Frey, I., Fleischer, C., Grüny, L., Kappich, J. & Renkl, A. (2015). Inventing a solution and studying a worked solution prepare differently for learning from direct instruction. Learning and Instruction, 39, 72–87. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.05.001

Glogger-Frey, I., Kappich, J., Schwonke, R., Holzäpfel, L., Nückles, M. & Renkl, A. (2015). Inventing prepares computer-based learning in student teachers motivationally and cognitively. Journal of Computer Assisted Learning, 31, 546–561. https://doi.org/10.1111/jcal.12097

Ohst, A., Glogger, I., Nückles, M. & Renkl, A. (2015). Helping preservice teachers with inaccurate and fragmentary prior knowledge to acquire conceptual understanding of psychological principles. Psychology Learning and Teaching, 14, 5-25. https://doi.org/10.1177/1475725714564925

Ohst, A., Fondu, B. M. E., Glogger, I., Nückles, M. & Renkl, A. (2014). Preparing learners with partly incorrect intuitive prior knowledge for learning. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00664

Blomberg, G., Sherin, M. G., Renkl, A., Glogger, I. & Seidel, T. (2014). Understanding video as a tool for teacher education: Investigating instructional strategies integrating video to promote reflection. Instructional Science, 42, 443–463. https://doi.org/10.1007/s11251-013-9281

Glogger, I., Holzäpfel, L., Kappich, J., Schwonke, R., Nückles, M. & Renkl, A. (2013). Development and evaluation of a computer-based learning environment for teachers: Assessment of Learning strategies in Learning journals. Education Research International, 2013, 1–12. https://doi.org/10.1155/2013/785065

Glogger, I., Schwonke, R., Holzäpfel, L., Nückles, M. & Renkl, A. (2012). Learning strategies assessed by journal writing: Prediction of learning outcomes by quantity, quality, and combinations of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 104, 452-468. https://doi.org/10.1037/a0026683

Glogger, I., Holzäpfel, L., Schwonke, R., Nückles, M. & Renkl, A. (2009). Activation of learning strategies in writing learning journals: The specificity of prompts matters. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 23, 95-104. https://doi.org/10.1024/1010-0652.23.2.95

 

Fachbuchbeiträge

Renkl, A., Eitel, A. & Glogger-Frey, I. (2020). Die Vorlesung – nur schlecht, wenn schlecht vorgelesen: Warum eine gut gemachte Vorlesung einen Platz im Methodenrepertoire verdient. In R. Egger & B. Eugster (Hrsg.), Lob der Vorlesung (S. 113-136) Wiesbaden: Springer VS.

Behrmann, L. & Glogger-Frey, I. (2017). Produkt- und Prozessindikatoren diagnostischer Kompetenz. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Hrsg.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen. Münster: Waxmann.

Glogger-Frey, I. & Herppich, S. (2017). Formative Diagnostik und ihre Anforderungen an diagnostische Kompetenz. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Hrsg.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen. Münster: Waxmann.

Glogger-Frey, I. & Renkl, A. (2017). Diagnostische Kompetenz fördern - Vorwissen aufgreifende Fördermethoden in Kombination mit beispielbasiertem Kurztraining. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Hrsg.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen. Münster: Waxmann.

Herppich, S., Praetorius, A.-K., Hetmanek, A., Glogger-Frey, I., Ufer, S., Leutner, D. et al. (2017). Ein Arbeitsmodell für die empirische Erforschung der diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Hrsg.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen. Münster: Waxmann.

Nückles, M., Hübner, S., Glogger, I., Holzäpfel, L., Schwonke, R. & Renkl, A. (2010). Selbstreguliert lernen durch Schreiben von Lerntagebüchern. In M. Gläser-Zikuda (Hrsg.), Lerntagebuch & Portfolio aus empirischer Sicht (S. 35-58). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

 

Anwendungsbezogene Zeitschriften (Research-to-Practice)

Spliethoff, L., Glogger-Frey, I., Abele, S. (2021). Wie bearbeiten Auszubildende gemeinsam berufliche Probleme? Kollaboration bei der Diagnose von Kfz-Störungen. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis (BWP), 1/2021, 35-36.

Holzäpfel, L., Glogger, I., Schwonke, R., Nückles, M. & Renkl, A. (2010). Lernen durch Schreiben?! Die Bedeutung des Einsatzes von Lernstrategien in Lerntagebüchern. Die neue Schulpraxis, 2010-1, 47-52.

Holzäpfel, L., Schwonke, R., Glogger, I., Nückles, M. & Renkl, A. (2010). Das Richtige diagnostizieren und richtig fördern. Zum Beispiel: Das Lerntagebuch. Schulmagazin 5-10, 2010-1, 55-58.

Holzäpfel, L., Glogger, I., Schwonke, R., Nückles, M. & Renkl, A. (2009). Lernstrategien beim Schreiben: Neue Anregungen für den Umgang mit dem Lerntagebuch. mathematik lehren, 156, 16-21.

 

Begutachtete Proceedings

Loibl, K., Leuders, T., Glogger-Frey, I., & Rummel, N. (2023). Cognitive Analysis of Composite Instructional Designs: New Directions for Research on Problem-Solving Prior to Instruction. In Proceedings of the International Conference on Computer-supported for Collaborative Learning, Proceedings of the 16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2023 (pp. 321–324). International Society of the Learning Sciences. https://doi.org/10.22318/cscl2023.638393

Glogger, I. (Organizer), Schalk, L., Mazziotti, C., Hallinen, N. R., Barth, A., Schumacher, R., . . . McEldoon, K. (2014, June). Combining generation and expository instruction to prepare students to transfer big ideas across school topics. In J. L. Polman, E. A. Kyza, D. K. O’Neill, I. Tabak, W. R. Penuel, A. S. Jurow, K. O'Connor, T. Lee & L. D’Amico (Hrsg.), Learning and becoming in practice: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2014 (pp. 1179-1188). Boulder, CO: International Society of the Learning Sciences. 4

Glogger, I., Kappich, J., Schwonke, R., Holzäpfel, L., Nückles, M. & Renkl, A. (2013). Inventing prepares learning motivationally, but a worked-out solution enhances learning outcomes. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz & I. Wachsmuth (Hrsg.), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (S. 2416-2421). Austin, TX: Cognitive Science Society, 2013. Gleiche Studie wie eines der Experimente in Glogger-Frey, Fleischer et al. 2015

Glogger, I., Kappich, J., Schwonke, R., Holzäpfel, L., Nückles, M. & Renkl, A. (2010). Inventing prepares learning not only cognitively, but also motivationally. In M. Hopp & F. Wagner (Hrsg.), Instructional design for motivated and competent learning in a digital world - Proceedings of the EARLI SIG 6 and 7 Conference (S. 41-43). Ulm, Germany: University of Ulm.

Holzäpfel, L., Glogger, I., Schwonke, R., Nückles, M. & Renkl, A. (2009). Lerntagebücher im Mathematikunterricht: Diagnose und Förderung von Lernstrategien. In M. Neubrand (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2009 (S. 659-662). Münster: Martin Stein.

Glogger, I., Schwonke, R., Holzäpfel, L., Nückles, M. & Renkl, A. (2008). Activation of learning strategies when writing learning protocols: The specificity of prompts matters. In J. Zumbach, N. Schwartz, T. Seufert & L. Kester (Hrsg.), Beyond knowledge: The legacy of competence. Meaningful computer-based learning environments (S. 201-203). Berlin: Springer Science+Business Media B.V.